Svar: Hvor meget mad skal en dreng på 10 mdr have?
9. juli 2004
Alder:
10 mdr.
Det er en svær situation og man skal som du skriver træde varsomt. En mor gør jo det hun mener er det bedste for sit barn.
Et barn på 10 mdr. skal spise som den resterende familie, men fortsat have tilbudt ekstra fedstof og også flere mellemmåltider.
En dagsplan for et barn i den alder kunne lyde således:
Morgen: Øllebrød, havregrød
Formiddag: ½ bolle med ost, banan eller anden frugt
Frokost: rugbrød med forskelligt pålæg og tilbehør af forskellig grønt (ærter, majs, kogt gulerod, agurk, advokado osv)
Eftermiddag: En portion yoghurt, A38 eller lignende med drys og frugt, ½ bolle med smør
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt som til frokost
Aften: Aftensmad som den øvrige familie,- pasta, ris, kød, fisk, grøntsager mv. og evt. dessert som frugtgrød med mælk.
Der er jo altid store individuelle forskelle og du skriver at han trives og er en stor og dejlig dreng. Samtidig skriver du dog også at han gerne hos dig vil have mere mad og at han også sover dårligt, det er dog meget svært at stille sig til dommer over hvad andre gør.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske